14-15. óra
Összefoglalás
Ismétlés, rendszerezés - Mesék és dalok
Once upon a time - Hófehérke és a Gonosz Királynő forrás: http://feministfiction.com/wp-content/uploads/2012/10/050612_once_upon_a_time120506224735.jpeg |
- fogalmak:
- az irodalom jellemzői (nyelviség, történetiség, kitaláltság, szövegköztiség)
- a műnemek (dráma, líra, epika)
- a mese műfaja (műfaji sajátosságok)
- a mesék csoportosítása (1. eredet, 2. forma, 3. tartalom szerint)
- a népmese/a műmese
- próza/verses mese
- tündérmese/hősmese/állatmese/fabula/csalimese/láncmese stb.
- az epikus művek szerkezeti vázlata
(a mesék cselekményvázlata: előkészítés/bonyodalom/kibontakozás/tetőpont/megoldás)
- a népdalok világa (e-learning, elemzés; TK. 51. o.)
- elbeszélő/lírai én (TK. 53. o.)
- mesei elemek
- mesei kellékek
- mesei helyszínek
- mesehősök
- meseformulák (állandó nyelvi fordulatok)
- meseszámok
- Csalimese
- A csillagszemű juhász
- A farkasokat szerző ló
- Fehérlófia
- A feltámadt leány
- Hófehérke (J. és W. Grimm)
- A holló meg a róka (La Fontaine)
- A kis fánkocska
- Tündérszép Ilona és Árgyélus
- Bartók Béla: Magyar képek - I. tétel (Este a székelyeknél)
- -> Kelj fel, juhász, ne aludjál! (népdal)
- -> Csillagszemű juhász (népmese)
- Kodály Zoltán: Túrót eszik a cigány
- -> Csipkefa bimbója (népdal)
- -> A feltámadt leány (cigány népmese)
- Once upon a time (témák: A Gonosz Királynő, Hófehérke és a Herceg)
- -> Grimm: Hófehérke
Csoportmunka
1.) A mesék eredet szerinti csoportosítása (fürtábra)
2.) A mesék műnem/forma szerinti csoportosítása (fürtábra)
3.) A mesék tartalom/típus szerinti csoportosítása (fürtábra)
4.) Az olvasott mesék illusztrálása (állóképek)
5.) Az olvasott mesék illusztrálása (jelenet)
6.) Keresztrejtvény
Kapcsolódó zenehallgatás
- Bartók Béla: Magyar képek I. tétel (Este a székelyeknél)
Házi feladat
- a táblázat kiegészítése további mesékkel
- fogalmazás
RELAXÁCIÓ
MEGLEPETÉS
Ajánlás
- meseregény (Darvasi László: Trapiti - részletek)
Felkészülés a témazáró dolgozatra
- TK. 54/1-6. (írásban)
- elmélet: tanulás - tankönyv, e-learning, füzet
Forrás: MozaWeb, NTK, OFI
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.